Escola d'escriptura - Ateneu Barcelonès

Curs Poesia III: fi de projecte

Curs Poesia III: fi de projecte

Modalitat

  • Dual Dual
  • Data d'inici 2 octubre
  • Durada 30 sessions de 2 h (60 h)
  • Idioma d'impartició català
    Els exercicis es poden lliurar en català o castellà
  • Preu a partir de

    895,90 €

Comparteix aquest curs

Inscriu-t'hi

Descripció del curs

Arribar fins aquí vol dir que tens poemes. Potser molts. La pregunta que planteja aquest curs no és com escriure’n més, sinó com fer-ne un llibre. Què és un poemari? Què el distingeix d’un simple conjunt de poemes? Com es construeix la unitat sense perdre la varietat?

Per respondre a aquestes preguntes, llegirem amb atenció i sense pressa. Autors com Yehuda Amichai, Charles Simic, Adam Zagajewski, Frank O’Hara, Tomas Tranströmer o Ana Martins Marques ens mostraran com han resolt —cadascú a la seva manera— el repte de fer un llibre de poesia.

També ens ajudaran textos teòrics d’Eliot, Auden, Gottfried Benn o Joan Ferraté, i una obra tan inesperada com reveladora: les Metàfores de la vida quotidiana de Lakoff i Johnson.

El fil conductor és sempre el projecte personal de cada alumne. Les lectures, els debats i les anàlisis estan al servei d’una sola cosa: que cada participant pugui acabar el curs amb un poemari acabat, coherent i amb veu pròpia.

Un curs per als qui volen que els seus poemes deixin de ser a un calaix i es converteixin en un llibre.

Tria com vols fer aquest curs: a l’aula o en línia

A l’aula

  • Classes de 2 h.

  • Pots accedir a les instal·lacions de l’Ateneu Barcelonès.

  • Inclou les quotes de soci o sòcia de l’Ateneu durant el temps que dura el curs.

  • El curs s’imparteix amb una periodicitat d’una classe a la setmana.

1.205,40 €

* 5% de descompte si formes part d'una entitat col·laboradora de l'Escola.

** Si ja ets soci/sòcia de l'Ateneu Barcelonès o t'has inscrit en un altre curs simultani de l'Escola d'Escriptura, se't descomptaran les quotes de sòci/sòcia corresponents.

En línia

  • Classes de 2 h.

  • Màxim %s alumnes per grup.

  • Participa-hi des d’on vulguis.

  • Curs en directe a través de la plataforma Zoom.

895,90 €

* 5% de descompte si formes part d'una entitat col·laboradora de l'Escola.

Grups d'aquesta edició

Selecciona el grup i la modalitat als que et vols inscriure

  • Grup A1
    Divendres 17:00 - 19:00
    Inici 02/10/2026 (30 ses.)
    Xènia Dyakonova

Tots els detalls del curs

Objectius
  • Contribuir a ampliar el bagatge de lectures dels alumnes, prestant una atenció especial a les característiques formals, estructurals i semàntiques de diversos reculls de poesia
  • Consolidar, a través de lectures comentades a classe i exercicis proposats, els coneixements necessaris per concebre una idea de recull de poemes.
  • Fixar la veu poètica pròpia i enfortir la musculatura tècnica en l’escriptura i la reescriptura de poemes. 
  • Descobrir diferents mecanismes de composició del llibre de poemes.
  • Identificar els elements que permeten la construcció de fil o seqüència i l’ordenació dels poemes dins el llibre. 
  • Disposar d’un ventall ampli d’opcions per estructurar un llibre de poemes. 
  • Conèixer i practicar l’efecte en el conjunt dels elements del contorn del poema (títols, epígrafs, cites…)
  • Disposar d’una visió realista i crítica de les possibilitats i els sistemes de publicació de llibres de poemes. 
  • Donar forma a una idea de recull
Continguts
  1. Què entenem per poemari o recull de poemes? A partir d’una sèrie d’exemples, mirem de definir el concepte.
  2. De debò és necessari el concepte «poemari»? O amb un conjunt de poemes ja n’hi hauria prou? Algunes opinions heterodoxes. El cas de Fabio Morábito.
  3. Què vol dir «unitat» i què vol dir «varietat» en un recull? Una mostra de lectures d’autors diversos, d’èpoques i llengües diferents, des de Marcial fins a Adrià Targa, ens ajudarà a tenir-ho més clar.
  4. Quins poetes dels segles XX i XXI ens poden donar idees a l’hora d’escriure un sol poema o a l’hora de fer un recull sencer? Llegirem amb calma, prestant atenció als detalls més petits, mostres de diversos reculls de Iekuhda Amikhai, Charles Simic, Adam Zagajewski, Eduardo Chirinos, Frank O’Hara, Peter Handke, Ana Martins Marques, Tomas Tranströmer, Luis Rogelio Nogueras, Jaume Coll Mariné, Maria Sevilla, Melcion Mateu, etc.
  5. Quins textos teòrics ens poden prestar ajuda a l’hora de pensar en l’escriptura d’un recull? Analitzarem fragments d’assajos de T.S. Eliot, W.H.Auden, Joan Ferraté, Gottfried Benn, i prestarem una atenció especial al llibre Metáforas de la vida cotidiana de George Lakoff i Marc Johnson.
Metodologia
  • Cada sessió té una primera part dedicada a la lectura de poemes d’autors clàssics o moderns, i una segona part que consisteix a corregir exercicis. 
  • L’alumnat ha de lliurar cada setmana un exercici proposat per la professora, que té a veure amb algun dels temes tractats a classe. 
  • A més a més, a cada alumna se li ofereixen dues tutories: una a mig curs i una altra al final. D’aquesta manera, les persones poden obtenir una atenció personalitzada i encarar fer millor la seva feina. 
  • Aquesta formació s’imparteix en català.
  • Els exercicis es podran lliurar en català o en castellà, segons la preferència de l’alumnat.
Bibliografia
  • Wystan Hugh Auden, La mano del teñidor. Adriana Hidalgo, 1999
  • Pere Ballart, El contorn del poema. Quaderns Crema, 1998
  • Gottfried Benn, El yo moderno. Traducción de Enrique Ocaña. Pre-textos, 1999
  • T.S. Eliot, Sobre poetes i poesia. Traducció de Betty Alsina Keith. Albi, 1999
  • George Lakoff i Marc Johnson, Metáforas de la vida cotidiana. Traducción de Carmen González Marín. Cátedra, 2017
  • Matemática tiniebla. Poe, Baudelaire, Mallarmé, Valéry, Eliot. Genealogía de la poesía moderna. Antoni Marí (ed.) Traducciones de Miguel Casado y Jordi Doce

 

Coneix el professorat

Xènia Dyakonova

Xènia Dyakonova

Escriptora

Prefereiexes esperar a la propera edició?

T'avisarem quan s'obri el nou període de matriculació d'aquest curs.

Aquest servei és merament informatiu, no et compromet a matricular-t'hi, ni implica cap tipus de reserva de plaça per a cap curs.

Per què l'Escola d'Escriptura?

Alumnes

35.012

Alumnes

Des de 1998, més de 35.000 alumnes han passat per les nostres aules.

Cursos

103

Cursos

L’Escola proposa un ventall de més de 100 cursos (presencials o virtuals) organitzas en cinc àrees: escriptura, oficis de l’edició, literatura i humanitats, oralitat i seminaris.

Membres del claustre

79

Membres del claustre

Un gran equip de professionals amb experiència en el món editorial i acadèmic que et guiarà en el teu procés de formació.

Avantatges de ser soci/sòcia de l'Ateneu Barcelonès

  • La Biblioteca
    1

    La Biblioteca

    Durant el temps que duri el curs presencial tindràs accés a la biblioteca de l'Ateneu i al servei de préstec, un espai únic per escriure.
  • El Jardí Romàntic, la cafeteria i el restaurant
    2

    El Jardí Romàntic, la cafeteria i el restaurant

    Gaudeix del Jardí Romàntic, un oasi al bell mig de Barcelona! Hi trobaràs el Jardí de L'Ateneu, la cafeteria i el restaurant, amb menús diaris, sessions de jazz i molt més!
  • Activitats de l'Ateneu
    3

    Activitats de l'Ateneu

    L’Ateneu promou conferències, cicles, taules rodones, trobades de debat i discussió, amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi d’idees, de coneixement i d’opinions. Organitza tot tipus d’activitats culturals.

Preguntes freqüents

Quina documentació em cal portar per matricular-me a un curs a l’Escola?

No has de portar cap documentació especial. Si és la primera vegada que t'inscrius a l'Escola, t'obrirem una fitxa d'alumne/a amb les teves dades personals.

Es facilita alguna classe de certificat en acabar el curs?

En acabar un curs a l’Escola d’Escriptura, pots demanar un certificat d’assistència i aprofitament, sempre i quan hagis assistit com a mínim al 80% de les classes. Per sol·licitar el certificat, clica aquí.

Com puc pagar la matrícula d’un curs?

Pots pagar l'import de la matrícula amb tarjeta de crèdit o bé per transferència bancària; l'has d’abonar en el moment de formalitzar la matrícula i en un sol pagament.

Excepcionalment, si et matricules el juliol en un curs que ha de començar a l’octubre, podràs pagar-lo en dos terminis: la meitat al juliol (en el moment d’omplir la butlleta d’i nscripció) i l’altra meitat al setembre, abans de l’inici del curs. (Vàlid per a cursos de 45, 60 i 90 hores).

Quines són les similituds entre els cursos presencials i els virtuals?

Els objectius dels cursos Narrativa són els mateixos tant per als cursos virtuals com per als cursos presencials: ensenyar les tècniques de l’ofici d’escriure i estimular la creativitat de l’alumnat. El professorat dels cursos virtuals és el mateix que imparteix les classes presencials de Narrativa a l’Escola.

Tant el contingut teòric com els exercicis del curs Narrativa són els mateixos en les dues modalitats; pots passar d'un curs presencial a un de virtual (i a l'inrevés) d'un any a un altre en l'Itinerari de Narrativa.

Com es lliuren els exercicis en els cursos virtuals?

El campus virtual de l’Escola disposa d’un mòdul d’enviament d’arxius on podràs triar l’arxiu .doc del teu ordinador.

Automàticament el mòdul publica el document amb el teu exercici al directori privat del curs per tal que el rebi el professor o la professora.

Quines són les diferències entre els cursos presencials i els virtuals?

La diferència més important és que als cursos virtuals pots consultar en qualsevol moment tots els continguts i activitats realitzades durant el curs.

Aquesta modalitat correspon al que s’anomena formació asíncrona. No és necessari connectar-te en el moment exacte en què es lliura el contingut teòric o es realitza una activitat: pots accedir-hi més endavant per consultar tant el material didàctic com els comentaris generats en cada activitat (per exemple, revisar en diferit els xats desenvolupats durant el curs).

Un equip de treball de docents de l'Escola ha redactat els continguts, els exercicis i les activitats de les unitats didàctiques dels cursos virtuals, amb una estructura i un to especialment pensats per a l’entorn digital.

El curs presencial Narrativa s’estructura en 3 hores de classe i una setmana de treball, mentre que el curs virtual Narrativa s’estructura en quinzenes didàctiques d’estudi on es treballen la unitat didàctica corresponent i les activitats programades.

Als cursos virtuals disposes d’eines informàtiques que faciliten la teva interacció amb el professorat i la resta d’alumnes del curs: fòrums de debat, xats, correu intern, vídeos de benvinguda de l’Escola i del professorat, videocorreccions dels exercicis, calendari personal d’activitats del curs, etc.

Escola d'Escriptura (Ateneu Barcelonès)
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.