Escriure contra el patriarcat

  • 20h
  • PD  PRESENCIAL DUAL 
  • novetat
  •      Jenn Díaz /
  •    Aquest curs s'imparteix en: Català
  •    Els exercicis es poden lliurar en: Català o Castellà

Preu curs :

Si hi participes a l'aula
412,30 €

((El preu curs inclou la quota de soci de l'Ateneu Barcelonés corresponent a la durada del curs))

Si participes en línia
340,50 €

(Aquesta modalitat d'inscripció no requereix ser soci de l'Ateneu Barcelonès)

 Consulta els descomptes i les formes de pagament disponibles (aquí >>)

T’has aturat mai a pensar per què l’escriptura de les dones ha estat ignorada, menystinguda o soterrada al llarg de la història? T’has preguntat com es construeixen els estereotips i com afecten les narratives que ens envolten? Ara tens l’oportunitat de posar-ho tot en qüestió i, més important encara, de reescriure la història tu mateixa.

En aquest curs, explorarem el poder de la paraula com a eina de resistència feminista: no volem assumir com a veritat absoluta el relat preestablert, sinó tenir veu pròpia. Analitzarem les arrels de la desigualtat en la literatura i la cultura, deconstruirem i detectarem la cultura de la violació en les històries que ens han estat de referència, desafiarem el mite de l’amor romàntic i el relat sobre el cos femení... i tot ho farem construint una escriptura que esdevingui un acte radical de denúncia i canvi.

Grups de curs de l'edició actual

 

Jenn Díaz

Grup A3
PRESENCIAL DUAL
Divendres 17:00-19:30 h
Data d'inici: 25/04/2025
A L'AULA
EN LÍNIA

Edicions d'aquest curs

  • maig-juny
Sessió 1: Introducció al curs i al feminisme literari

OBJECTIUS
  • Presentar el curs i els seus objectius principals.
  • Introduir el concepte de feminisme literari.
Dinàmica inicial: Presentació personal.
Teoria: Què és el feminisme literari? Una breu història de l’exclusió i la invisibilització de les dones en la literatura.
Debat: Reflexionar sobre el concepte de cambra pròpia avui i quins són els impediments per tenir-la .


Sessió 2: El cànon literari amb ulls crítics

OBJECTIUS
  • Analitzar qui té veu en la literatura i per què
  • Reflexionar sobre el concepte de cànon i la seva relació amb el poder
Teoria: Qui ha construït el cànon literari? Què significa reescriure’l des del feminisme?
Debat: Com afecta el cànon a la percepció que tenim del talent o de l’autoritat de les dones escriptores? Quins temes n’han quedat exclosos?
Escriptura: Nocions sobre com estructurar un projecte personal.


Sessió 3: Estereotips i arquetips femenins

OBJECTIUS
  • Identificar estereotips en personatges femenins.
  • Reflexionar sobre com narrar dones complexes.
Teoria: Els arquetips femenins: la dona fatal, la mare sacrificada, la musa, l’heroïna.
Debat: Com perpetuen o desafien aquestes narratives els rols de gènere.
Escriptura: Quina veu podem fer servir per al nostre projecte personal? Des d’on?


Sessió 4: La cultura de la violació en la literatura

OBJECTIUS
  • Detectar representacions problemàtiques en relats sobre violència masclista
  • Reflexionar sobre el llenguatge i la responsabilitat en escriure sobre temes delicats.
Teoria: Què és la cultura de la violació? Com es manifesta en la narrativa?
Debat: Com escriure sobre la violència sense perpetuar el morbo o la victimització.
Escriptura: Com podem documentar el nostre projecte, sigui de ficció o de no ficció.


Sessió 5: Amor romàntic i opressió

OBJECTIUS
  • Desconstruir el mite de l’amor romàntic.
  • Explorar com la literatura perpetua models tòxics d’amor i relacions.
Teoria: El mite de l’amor romàntic com a eina de control.
Debat: Quins mites sobre l’amor cal qüestionar en la nostra pròpia escriptura Escriptura: La situació i la història: seguim els consells de Vivian Gornick per escriure.


Sessió 6: El cos femení com a camp de batalla

OBJECTIUS
  • Reflexionar sobre com la literatura representa el cos femení.
  • Escriure sobre el cos des d’una perspectiva feminista.
Introducció teòrica: El cos femeníen la literatura: objecte o subjecte?
Debat: Com ens han pres la narrativa del cos, la sexualitat i els processos feminitzats. Exercici d’escriptura: Tècniques narratives: presentació de personatges, mostrar i dir, diàleg, transicions.


Sessió 7: El testimoni com a eina política

OBJECTIUS
  • Aprendre a utilitzar el testimoni personal com a eina narrativa i política. Explorar com el relat autobiogràfic pot tenir un impacte transformador.
Teoria: El poder del testimoni en l’escriptura feminista.
Debat: Quins riscos i oportunitats té el testimoni com a gènere.
Escriptura: Primeres pàgines: què diem i com ho diem.


Sessió 8: Tancament

Lectura col·lectiva: Cada participant llegeix un fragment del text que hagi escrit.
Pla de treball: Repàs de les decisions preses sobre el text i establir unes pautes.



  • Estirar del fil del cànon i la teoria literària amb perspectiva de gènere: Qui et veu en la literatura i per què? Com podem reinterpretar el cànon des del feminisme?
  • Analitzar la participació de les dones en la cultura: Existeix una literatura femenina? Quins mecanismes han silenciat les escriptores?
  • Entendre i qüestionar els estereotips: Desconstruir l’amor romàntic, la cultura de la violació i la sexualització com a eines d’opressió.
  • Treballar el testimoni com a eina de transformació feminista: Descobrir com la teva veu i experiència poden ser una força poderosa per a la denúncia i el canvi.
Aquest curs combina teoria, lectura i pràctica en un espai d’aprenentatge crític i creatiu
  • Feminisme literari i teoria feminista: Construirem una base sòlida a partir de fragments de novel·les i assajos clàssics i contemporanis. Analitzarem la literatura des de la perspectiva feminista, aprofundint en temes com:
—Què és el feminisme literari?
—Com funciona el testimoni en la societat actual?
—Arquetips de personatges femenins.
—Amor romàntic i sexualització.
—La cultura de la violació en la literatura i la cultura popular.

• Debat i reflexió constant: Crearem un espai viu de diàleg, on teoria i evidència aniran de la mà. Parlarem de la literatura com a eina per entendre els mecanismes de poder i opressió, tot posant en dubte narratives tradicionals.
• Escriptura des del teu testimoni: La pràctica serà al centre del curs. Els exercicis d’escriptura se centraran en donar forma a experiències personals per convertir-les en relats potents i transformadors. Explorarem com el testimoni pot ser una eina literària i política amb eines narratives.
• Lectures recomanades i anàlisi: Proposarem textos de referència que ens permetran connectar amb diferents maneres d’escriure i pensar des del feminisme. Aquestes lectures enriquiran les nostres discussions i inspiraran la teva pròpia escriptura.


  • Com destruir l’escriptura de les dones, Joanna Russ
  • Macrofísica sexista del poder, Nerea Barjola
  • Una cambra pròpia, Virginia Woolf
  • Sexus, Henry Miller

Extra:
  • Política sexual, Kate Millet
  • El segon sexe, Simone de Beauvoir
  • La veu i el poder de les dones, Mary Beard
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris

Important

  • Aquest servei NO et compromet a matricular-te a cap curs.
  • Aquest servei NO implica cap tipus de reserva de plaça per a cap curs.
  • L'única finalitat d'aquest servei és que quan s'obri el període de matriculació per al curs que hagis triat, t'enviarem un correu electrònic com a recordatori.
Els camps marcats amb asterisc (*) són obligatoris
*escriu aquí tots els dubtes que tinguis sobre aquest curs